multimedialna instalacja interaktywna
autorzy: Szymon Kaliski, Patryk Lichota
współpraca: Marek Straszak
projekt zamówiony przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu,
premiera na 20. Biennale Sztuki dla Dziecka
FONOMAPA to jedyna w świecie interaktywna dźwiękowa mapa miasta stworzona z myślą o dzieciach ale także dorosłych! Jest obecna zarówno w świecie wirtualnym jak i rzeczywistym (w postaci stołu multimedialnego). Narzędzie daje niewyczerpaną ilość możliwości filtrowania, nakładania na siebie i łączenia na wiele sposobów w sekwencje odgłosów miasta, stając się zaawansowanym instrumentem muzycznym. Użytkownicy mogą odkrywać w niej olbrzymią ilość poukrywanych w mieście dźwięków i tworzyć z nich kompozycje, którymi można się podzielić z innymi. Wizualizacja miasta staje się interfejsem programu muzycznego. FONOMAPA ma duży potencjał edukacyjny. Rozwija wrażliwość na dźwięki, uczy aktywnego słuchania (rozpoznawania dźwięków ze względu na ich źródło), pobudza do samodzielnego odkrywania, rozwija aktywność twórczą.
FONOMAPA – to projekt, który łączy w sobie działania warsztatowe i edukacyjne związane z ekologią dźwięku, ćwiczeniem aktywnego słuchania, higieną słuchu oraz obsługą narzędzi do nagrywania i edycji dźwięku. FONOMAPA tym wyróżnia się na tle innych map dźwiękowych, że posiada rozbudowany system przekształcania dźwięku (korzystający z najnowszej technologii HTML5), pozwalający na miksowanie, filtrowanie i przekształcanie dźwięków w czasie rzeczywistym, zarówno w aplikacji internetowej online, jak również na połączonym z nią siecią wielodotykowym stole interaktywnym – który dodatkowo umożliwia obsługę 8 uczestnikom na raz. Użycie stołu interaktywnego w pracy edukacyjnej oraz połączonej z nim aplikacji online jest bardzo przydatnym narzędziem w procesie edukacyjnym, gdyż pozwala w aktywny sposób uczestniczyć grupie w podejmowanych zagadnieniach, wszystko co odbiorcy poznają, o czym słuchają, objawia się na interaktywnej mapie. Co więcej, rezultaty warsztatów – nagrywane dźwięki, stworzone z improwizacji kompozycje dźwiękowe, zostają umieszczone od razu na mapie i po powrocie z warsztatów do domu, uczestnik może dalej kontynuować eksplorację dźwięków i dodawać kolejne nagrania, które zarejestrował przy użyciu podstawowych narzędzi takich jak dowolny telefon (nie tylko smartfon) lub laptop. Zarejestrowanymi dźwiękami można bardzo łatwo się wymieniać, udostępniać je we wszystkich serwisach społecznościowych, nie jest wymagane pobieranie żadnych plików, wszystko opiera się na danych w “chmurze”. Co ciekawe i również unikalne, zapisane kompozycje dźwiękowe nie są po prostu plikami, tylko zapisanymi informacjami o czynnościach użytkownika, co sprawia, że daną kompozycję można udostępnić nawet w telefonicznym SMS. Jest to funkcja o tyle cenna, że dzieci oraz inne osoby niezaznajomione z programami do obróbki dźwięku poznają możliwości edycji dźwięku, nie przenosząc się do innych (najczęściej także płatnych) narzędzi, a wszystko odbywa się w jednym środowisku programowym.